kata owner blog!!

dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyanyang. assalamualaikum mujahid dan mujahidah Islam yang tidak teragak-agak membela agama. :) semoga content yang ada tidak melalaikan kalian :) tegur yang mana silap, nasihat yang mana salah. MI dalam proses nak berubah. doa-doakan MI. kita SEISLAM, BERSAUDARA, KIBLAT YANG SAMA.. AGUNGKANLAH ISLAM DI PERSADA DUNIA. :) -lil' maisarah is growing up ;')-

Saturday, April 30

couple ekq?

assalamualaikum..

jap. apalah yang hot sgt kapel ney..? hohoho.. tdi baru ja abeh baca buku nurina. best sgt2. sbb tu lah aku trigt nk wt tjok niy. sapa2 yang blom baca novel sulung nurina.. aku syorkan baca je lah. x rugi pon der.. bes dn serious x boring. bersesuaian ngan remaja hari ni.,

blek sal kpel.. erh.. owg ngok je kot yg buat cmniy. ya2 aku ngaku dulu aku bodoh sbb dulu aku kapel dulu. dgn sorang hmba Allah nama akmal. hm.. apa! niy blog aku!! :) suka  hti ler nk tulis pa pon.... tpi ann, bknnya pasal aku trima dy.. sbb aku kapel. aku taw dh yang tu hukumnya haram.. tpi? ntahlah. masa niy aku form 2.. jhil lagi. sal tu lah..

lagi2 klau kita kapel, kta akan dpt zero benefit. x dk faedah langsung! btoi weyh.. nk msj2 kna topup. klau topup bnyk.. msj pon bnyk lh kan.. so x ke buang masa kita yg berharga tu? time is precious. you know that! masa terbuang, duit melayang.nnt bila mati nnt,, malaikat tnya mana p setiap sen drp duit hmpa, hmpa nk jawab apa? " ouh semua tu..?. saya guna untuk mngeratkan hubungan saya dengan awek/pkwe saya." gtu ker? tu kalau yg suka msj. klau yg suka kol pulak? ehem.. msti wat soqa mnja kan? dosa dh!aku besa gak sembng2 niy. no doubt aku pon sama. tpi tu zaman aku kureng2 ckit. skrg ni aku dok wat soqa garang. hehehe.

Demi Masa!
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - 
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.  



lagi... klau kapel niy.. psngan tu akan sensitif. klaw si laki ni ada kwn pompuan yg len,, si pmpuan pon mula x puas hati.. pstu gadowh2. gaduh smpai x sudah. ni, dh merenggangkan silaturrahim kan? pikir! 


dn yang pling pnting teramat penting. kapel tu haram. jelas dan ringkas. ada sbb yang trsndiri knapa hukum kapel ni digariskan sbgai haram oleh agama Islam. sbbnyer.. kpel/ berdua-duan /berpsng-pasangan dri bahasa melayunya boleh mngundang kpd maksiat. na'uzubillah. my ni aku fokuskan lagi isi ini. 


seorang perempuan klau nk g kluar date or whtever msti nk brsiap lawa2.mna x pulak nma pon nk pikat hti laki. ceyh !! sori aku kata klau aku bkak fb, aku tgk ada prmpuan Islam yg boh gmbq gila2 mulut aku dgn spontan terkata.. "pompuan x dk maruah" ish3 mnx maaf sapa yg terasa. astaghfirullaha'azim. jahil sgt ka pasai bab nk tutup aurat ni? hmpa x bljq ka kt skolah? hm blik pada topik yg dfokuskan : prmpuan yg bersiap lawa2 tu sudahpun tersasar niatnya untuk mnutup aurat bgi yg pakai tudung tu. knapa kta msti tutup aurat? sbb nk mnundukkan pndngan kaum adam. klau stkat pakai tudung "adik" sama ja ngan mndedahkan aurat. btoi pa kan??! erm.. anyway terima kasih kepada muhammad naim sbb tegur maisarah sal tudung hritu. aku insaf dh la.. alhmdulillah. Allah bgi ptunjuk kt aku. mntk simpng jap. aku x berniat nk bngga. just nk sdrkn dan kongsi pndapat. x slh klau tegur ke arah kebaikan. kita sama2 berjaya, right?


isi lagi, kapel ni menyumbng ke arah mksiat. think about it. wooo . sndiri pkir lah yer..


kalau kita kapel dgn seseorg tu, x semestinya kta akn hdop ngan dy. lainlah klau yg serious. tpi apa pon kapel ni haram dan bercinta itu fitrah manusia. ya semua org fitrahnyer sama. tpi terpulang kpada tuan punya badan nk kawal/lemprkn persepsi trhdp fitrah satu ni mcm mna. jdi kat sni aku nk tegaskan kpada muda-mudi Islam, x payah lah nk kapel ney. klau dh jodoh xkan ke mana.. XKAN LARI GUNUNG DIKEJAR.. :).


minta maaf klau ada terbuat silap kt hmpa. fikirlah mana yang elok utk diri sndiri. kta mnusia ni special.Allah kurniakan akal kpd kita. akal ni fungsinya untuk berfikir... lagi satu kita kna igt.. janji Allah itu benar. akhirat itu negeri yang kekal. choose one. either heaven or hell. HEAVEN of course. 


kesan buruk kapel:



“Nasib anak Adam mengenai zina telah ditetapkan. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Dua mata, zinanya memandang. Dua telinga, zinanya mendengar. Lidah, zinanya berkata. Tangan, zinanya memukul. Kaki, zinanya melangkah. Hati, zinanya ingin dan rindu, sedangkan faraj (kemaluan) hanya mengikuti atau tidak mengikuti.”

Daripada dua hadis ini, jelas Rasulullah menenyenaraikan bahangian-bahagian zina. Apabila kita memandang Si Dia dengan sengaja,menatapi wajahnya, dan sebagainya, zina mata berlaku. Apabila lidah kita digunakan untuk mengeluarkan kata-kata manis serta puitis, untuk memenangi hati Si Dia, membuatkan Si Dia tertarik kepada kita, lidah berzina. Apabila kita mendengar serta menghayati kelunakkan suaranya, telinga berzina. Apabila berpegangan tangan, berjalan bersama ke arah menghampiri zina, tangan dan kaki berzina. Tetapi, yang paling bahaya ialah, apabila kita merindui Si Dia, memikirkan-mikirkan tentangnya, kecantinkannya, ketampanannya, sifat penyanyangnya, betapa kecintaannya kepada kita, zina tetap berlaku. Biarpun tidak bersua dari segi pancaindera, hati boleh berzina. Tidak mungkin sesuatu hubungan percintaan itu tidak melibatkan penglihatan, percakapan, pendengaran dan perasaan. Sudah terang lagikan bersuluh, percintaan sebelum berkahwin dan ber ‘couple’ adalah menghampiri zina dan hukumnya adalah HARAM

0 komen:

hey babeh. hehe . thanks for reading . new post : coming soon.love ya!